Met je omgeving praten

Over je kinderwens 

Nooit papa of mama worden

Onvruchtbaar zijn. IVF ondergaan. Hoe leg je vrienden uit wat dit met je doet. Hoe het voelt? Vaak zweeg ik over wat er écht in mij omging. Gedachten sprak ik niet uit: ‘Ze snappen het toch niet of ze zeggen dat kinderen krijgen niet zaligmakend is’.

Je mond houden levert echter wel altijd stress op. Het is aanpassen voor de lieve vrede. Om gedoe te voorkomen. De confrontatie uit de weg gaan. Dat levert weer ander gedoe op.

De lieve vrede bewaren binnen je relatie of (familie)samenzijn
Op eieren lopen om geen ruzie te veroorzaken bij vriendinnen. Niet echt zeggen wat je eigenlijk zou willen zeggen. Niet durven vertellen wat er werkelijk in je omgaat. Bang zijn dat iemand vragen stelt waar je niet op zit te wachten. Vermijden zorgt voor oorlog in jezelf.

Wie kent dat niet?

Ruzie of discussies vermijden voor de lieve vrede zorgt hoe dan ook voor onrust in jezelf. In alle genoemde voorbeelden gaat het om iets willen vermijden of voorkomen. En hoe goedbedoeld, precies dat zorgt vaak voor de ontploffingen die je net wilde voorkomen. Gedoe is niet fijn maar ook niet altijd te voorkomen. Iets uitspreken kan juist opluchten en helderheid geven. Goede nieuws is. Benoemen wat je voelt kun je leren! Dat is wat anders dan gesprekken kapot praten.

Iedereen heeft behoefte aan ondersteuning
Sociale steun uit je omgeving is dé manier om je pijn te verzachten. Alleen is maar alleen. Wanneer het niet zo goed met je gaat, heb je meestal geen zin in mensen om je heen. Terwijl je juist dan vrienden nodig hebt. Het is heel begrijpelijk dat je niet bij iedereen je hele ziel en zaligheid wilt blootleggen. Hoeveel je deelt en met wie is geheel aan jou. Natuurlijk moet je nog steeds veel zelf doorstaan en doorleven.

Nooit meer blogs missen? Schrijf je hier in!
Of volg me via Facebook.

Familie, vrienden, collega’s

Kunnen terugvallen op een netwerk van dierbaren en vrienden naast je (eventuele) relatie geeft je kracht en energie om door te gaan. Het biedt je de mogelijkheid om te praten met anderen over wat er in jouw leven gebeurt. Jouw verdriet is voor de meesten onzichtbaar en alleen jij kunt openheid van zaken geven, ook over hoe het binnen jullie relatie gaat.

Misschien ervaar je dat de geboden steun averechts werkt
Of dat er ongevraagd advies komt. Wees zo eerlijk mogelijk en zeg dat je de steun waardeert, maar dat je echt behoefte hebt aan iets anders. Vertel dan wel wat dat is. Ook als dat betekent dat je met rust gelaten wilt worden. Zeggen wat er op je hart ligt is niet altijd gemakkelijk. Maar weet dat stil houden en geen uiting geven aan wat je werkelijk voelt, op de lange duur zorgt voor (vage) lichamelijke en psychische klachten.

Kijk wat jij nodig hebt en in welke vorm je hulp wilt
Ga vooral bij jezelf na wat je wel wilt zeggen en wat niet. Bedenk ook waar je steun vandaan wilt halen. De meesten die ik zie in mijn praktijk ervaren het vragen om hulp als de grootste hobbel. Laat anderen stap voor stap (weer) toe in je leven om je te steunen of helpen op de manier die bij jou past. Betekent wel dat jij hierbij aan zet bent om ze te vertellen wat ze kunnen en mogen doen.

Door te blijven zwijgen ontneem je jezelf de mogelijkheid om:

  • steun uit je omgeving te krijgen
  • een spiegel voorgehouden te krijgen
  • een knuffel te ontvangen
  • met iemand te praten
  • leuke dingen te gaan doen of
  • gewoon lekker jezelf te kunnen zijn

Laat jij het zover komen?
Wees dankbaar voor alle mensen die jou liefhebben, die voor je zorgen en je een glimlach bezorgen. Stop met zwijgen, vertel hoe het echt met je gaat.

Fijn werkweek gewenst.
Liefs Simone

[BOEK] Heb je behoefte aan ontspanningstips?

Wellicht dat mijn boek hierin iets voor je kan betekenen. Naast mijn eigen verhaal beschrijf ik meer dan 100 praktische tips en ontspanningsoefeningen. Zie het als een handboek dat je er steeds bij kan pakken als het nodig is.

Meer weten?